KI A LEGERŐSEBB A VILÁGON?

Egy kis vöröshangya kibújt a földből. Tél vége volt, de még hó takarta a földeket, és a hangyának fázott a lába. Azt mondta: - Hó, te erősebb vagy, mint én. Vajon te vagy a legerősebb a világon? A hó azt felelte: - Nem, nem én vagyok a legerősebb, a nap erősebb, mint én, mert mihelyt kisüt, én nyomban elolvadok. A kis vöröshangya elment a naphoz, és így szólt: - Nap, te erősebb vagy, mint a hó. Te vagy a legerősebb a világon? De a nap azt felelte: - Nem, nem én vagyok a legerősebb, a szél erősebb, mint én, mert amikor én világítok, a szél felhőket hajt az arcom elé, és az eltakarja a fényemet. A kis vöröshangya akkor elment a szélhez, és így szólt hozzá: - Szél, te erősebb vagy a napnál. Te vagy a legerősebb a világon? De a szél azt felelte: - Ó, nem, a ház erősebb, mint én vagyok. Mert nekiütközöm a ház falának, és akkor végem. A kis vöröshangya elment a házhoz, és megszólította: - Ház, te erősebb vagy a szélnél. Te vagy a legerősebb a világon? A ház azt felelte: - Nem, van nálam erősebb is, az egér erősebb nálam, lyukat rág a falamba, és összedűlök. A kis vöröshangya elment az egérhez, és azt mondta: - Egér, te erősebb vagy, mint a ház. Te vagy a legerősebb a világon? Az egér ezt felelte: - Ó, nem, nem, a macska erősebb, mint én. A macska elfog és felfal. A kis vöröshangya elment a macskához, és megkérdezte: - Macska, te erősebb vagy, mint az egér; van nálad erősebb a világon? - Ó, nem, nem én vagyok a legerősebb, a bot erősebb nálam, ha megütsz a bottal, akkor végem van. A kis vöröshangya elment a bothoz, és kérdi tőle: - Bot, te erősebb vagy, mint a macska; van nálad erősebb is a világon? A bot azt felelte: - Nem én vagyok a legerősebb, a tűz erősebb nálam. Ha tűzbe dobsz, a tűz elhamvaszt engem. A kis vöröshangya elment a tűzhöz, és megkérdezte: - Tűz, te erősebb vagy, mint a bot; van nálad erősebb is a világon? A tűz azt felelte: - Nem én vagyok a legerősebb, a víz erősebb nálam; ha vizet öntesz a tűzre, akkor kialszik. A kis vöröshangya elment a vízhez, és azt kérdezte: - Víz, te erősebb vagy, mint a tűz; van nálad erősebb is a világon? Felelte a víz: - Nem én vagyok a legerősebb a világon, a tehén erősebb nálam. A tehén ugyanis kiissza a vizet. A kis vöröshangya elment a tehénhez, és azt mondotta: - Tehén, te erősebb vagy, mint a víz. Van még tenálad erősebb is? A tehén azt felelte: - Bizony nem én vagyok a legerősebb, a kőkés erősebb nálam. Ha kőkéssel szíven döfnek, akkor elpusztulok. A kis vöröshangya elment a kőkéshez, és azt mondta: - Kőkés, te erősebb vagy a tehénnél; van még nálad erősebb is a világon? A kőkés felelte: - Nem én vagyok a legerősebb, a Nagy Szikla erősebb nálam, ha hozzávágnak a Nagy Sziklához, akkor végem. Ez történt réges-régen, és ezért félnek a gyerekek a Nagy Sziklától. Azóta közmondás az indián gyerekek közt: “Félek, hogy úgy járok, mint a kőkés.”