Csali mese

Éppen úgy láttam, mint most. Volt nekem hat ökröm, szekerem. Befogtam a járomba, a szekérbe tettem hat zsákot. A hat ökör meg se tudta mozdítani. Fogtam magamat s mind a hat ökröt feldaraboltam és a szekérbe hánytam, a zsákokat pedig a járomba fogtam. Úgy vitték, mint a szél. Úgy láttam, mint most. Mikor a malomhoz értem, se a malom, se a molnár nem volt otthon. Egy nagy cserfa ostornyelem volt, a zsákok elébe szúrtam, hogy el ne fussanak. Már most elmentem, hogy a molnárt meg a malmot megkerítsem. A molnárt megkaptam, egy csűrben egerészett, a malom egy erdőben eprészett. Amíg én ezeket előkerítettem, a cserfa ostornyélből egy nagy fa nőtt, amely éppen az égbe ért. Eszembe jutott, hogy nekem van az égben egy Mariska néném. Felmentem hozzá. Éppen szitált, kotyfolt nekem szúnyogtojásból rántottát. Ettem, ittam, hát egyszer csak odajő egy juhász meg egy gulyás s azt kérdik tőlem:

- Mit keresel abban a szúnyogtojás-rántottában?

Én azt feleltem, hogy a késem meg a villám beleejtettem. Erre azt mondták:

- Ne keresd ok nélkül, mert én a gulyámat, én pedig a nyájamat vesztettem belé és soha meg nem kaptam.

De én arra nem hallgattam. Csak ettem, ettem, s mikor le akartam jönni, már a cserfa lecson­kult volt. Mariska néném csinált korpából kötelet és avval lebocsátkoztam. Ahol a fa csonka volt, üres volt. Az üregben pedig madárfiak voltak. Próbáltam, hogy a kezem benyujtom, de nem fért. Próbáltam a fejem, kottyanva is belefért. Mikor pedig ki akartam venni, nem fért ki. Fogtam magam s felmentem Mariska nénémhez, egy baltát kértem. A fejemet kivágtam, a madárfiakat pedig madzaggal a derekamra kötöttem. A madárfiak velem elrepültek. Vittek, vittek egész egy tóig, ahol valami asszonyok mostak s azt kiáltották:

- Ó ve Mária leszállott az égből!

Én úgy értettem, hogy azt mondják: Old meg a madzagot! Mindjárt megoldtam. A madarak elrepültek, én meg a tóba buktam s annyi halat kicsaptam, hogy tizenkét vasas szekér el nem bírta volna. Jött egy mezitelen cigánypurdé, a kötője elejében mind elvitte. Éppen úgy láttam, mint most!